בטיחות בדרכים עירוניות - פסי האטה

בעוד משטרת התנועה הממונה על אכיפת תקנות התעבורה בכבישים ממקדת את פעילותה בכבישים הבין עירוניים, חלק גדול מהתאונות בהן נפגעים הולכי רגל, רוכבי אופניים ונהגי רכב ממונע מתרחשות בתוך תחומי הערים. לפיכך מחפשים ראשי הרשויות והעיריות דרכים נוספות לצמצם את מספר התאונות המתרחשות בשטח השיפוט שלהם ולהגביר את הבטיחות עבור התושבים.

על פי נתונים שנאספו במהלך השנים האחרונות בתחום התעבורה, אחוז ניכר של התאונות הקטלניות המתרחשות על כבישים עירוניים מקורן במהירות נסיעה גבוהה מהאפשרי לפי תנאי הדרך. דרך בדוקה ויעילה לצמצום מהירותם של רכבים היא התקנת פסי האטה – מעין גבשושיות בכביש אשר מטלטלות את הרכב וגורמות לנוהג בו להפחית את מהירות הנסיעה.

פסי האטה הם פיתרון עתיק יומין שמקורו עוד בתחילת המאה הקודמת, הפעם הראשונה בה יכלו הרכבים הממונעים לנסוע במהירות שניתן להגדירה כמופרזת יחסית לתנאי הדרך.

מתי התקנת פסי האטה אינה פתרון מתאים?

התקנת פסי האטה אינה מתאימה לכל כביש ויש לבחור בקפידה את המקומות בהם יותקנו הפסים. על פי רוב מקובל להתקין פסי האטה בשכונות מגורים בהן מתרוצצים ילדים בסמוך לכביש ומבחינת בטיחות בדרכים, קיימת סכנה כי יתפרצו לכביש מבלי שלנוהג ברכב תהיה השהות לבלום.

בשכונות כאלו מהירות הנסיעה מאוד איטית וניתן לשים פסי האטה בכדי לשמור על מהירות זו. בכבישים בהם מהירות הנסיעה גבוהה יותר לא מקובל להתקין פסי האטה שכן רכב הנפגש עם פסים אלו במהירות עירונית מקובלת עלול לאבד את האחיזה ולגרום לתאונה.

הדבר נכון ביתר שאת לרכבים דו גלגליים אשר בהם האחיזה נמוכה יותר ובמידה וידרשו לבלום, לפנות או להאיץ על גבי פס האטה יתכן מאוד שיאבדו את האחיזה. כל זאת מתיחס למצב בו הכביש יבש. בעת שהכביש רטוב עלולים פסי האטה שמוקמו בצורה לא טובה להפוך בעצמם למפגע בטיחותי חמור פכי כמה מזה שנועדו לפתור.

התקן הישראלי, בניגוד לתקן הארופאי, אינו מגדיר מידות וכללים באשר לפסי האטה. קיימים שני סוגים של פסי האטה: פסים עשויים פלסטיק קשיח אשר מחוברים לכביש באמצעות יתדות מתכת ופסי האטה העשויים אספלט כבוש. פסי ההאטה מהסוג הראשון יקרים ועל כן מעדיפות עיריות רבות ליצר בעצמן את פסי ההאטה מאספלט כבוש.  במקרה כזה אין שליטה על גובה הפס, שיפועי הגישה אליו והדרכים להבלטתו. פסי האטה שכאלו גורמים לא אחת לנזק רב.

באחת מערי השרון התקינו עובדי העיריה פס האטה עשוי אספלט כבוש בשכונת מגורים. אחת הדיירות באותה שכונה חזרה לביתה בסוף יום העבודה מבלי לדעת על פס ההאטה שהותקן בתוך אחד הסיבובים במקום שאינו בולט לעין. הדיירת נכנסה אל הסיבוב במהירות גבוהה וכתוצאה מהמפגש עם פס ההאטה איבדה את השליטה ברכבה והתהפכה.

בנוסף לכך, פסי האטה שאינם תואמים את התקן האירופאי גורמים נזק מצטבר לכלי הרכב הנוסעים בהם. הזנק מתבטא בשחיקה מוגברת של מכלולי השיכוך וההיגוי ברכב וכתוצאה מכך לתיקונים במוסך והתקנת חלקים מיובאים. פסי האטה גורמים לנהג להאיט את מהירות הרכב לפני הפס ולהאיץ לאחריו. ריבוי פסי האטה ומיקומם במרווחים לא סבירים גורם לרצף של האטות והאצות אשר שוחק גם הוא את מכלולי הרכב, מגביר את זיהום האויר והזיהום האקוסטי ומורט את עצבי הנהג.

לסיכום: פסי האטה מהוים אמצעי יעיל להפחתת מהירות הרכב. יחד עם זאת, פסי האטה אינם מתאימים לכל דרך, גם אם מדובר בדרך עירונית. פסי האטה שאינם עומדים בתקנים אירופאים יוצרים נזקים במספר מישורים ועל כן רצוי לעשות שימוש בפסי האטה העומדים בתקנים האירופאים המחמירים ביותר.